Italian Trade Agency och Eataly lanserar ett globalt partnerskap för att hylla Italiens bästa mat och viner
ITA – Italian Trade Agency och Eataly, den största kedjorna inom italiensk detaljhandel och matupplevelser i världen, går återigen samman för återkomsten av Made in Italy-kampanjen. Förnyelsen av det globala partnerskapet kommer att visa upp den den bästa italienska maten, gästfriheten och de bästa italienska vinerna, och pågår nu i butiker över hela världen fram till oktober 2023. Det världsomspännande gemensamma initiativet mellan ITA och Eataly kommer att verka under paraplyet av det italienska utrikesdepartementet med ansvar för internationella samarbeten.
Det fortsatta samarbetet mellan ITA och Eataly kommer att pågå under 12 månader, och är en fortsättningen på det framgångsrika partnerskapet från 2021. Det kommer fortsätta stödja hundratals italienska producenter i sex länder: USA, Kanada, Storbritannien, Sverige, Tyskland, och Förenade Arabemiraten.
Fokus för både ITA och Eataly kommer ligga på de unika egenskaperna hos italienska produkter, och framför allt på deras autenticitet och unika egenskaper som gör att de sticker ut över hela världen. En central pelare i kampanjen kommer vara att hålla i en serie av evenemang för konsumenterna, framträdanden på stora internationella mässor samt andra betydande marknadsföringsmöjligheter för jordbruksmat i linje med Made in Italy-projektet i 13 Eataly-butiker.
Med dessa aktiveringar kommer Made in Italy-initiativet att lyfta fram både produkter som redan finns tillgängliga i butik såväl som nya varor och produkter som kompletterar den mångfald och kvalitet som Eataly är känd för – och har blivit synonymt med – sedan många år. Konsumenter kommer att få möjlighet att lära sig om regionala italienska produkter under seminarier och smakprovningar, uppleva den italienska matkulturen på restaurangerna på Eataly, och få en autentisk matupplevelse som speglar shoppingtraditionen på en typisk mercato, utomhusmarknaden i Italien. Med den autentiska shoppingupplevelse kommer konsumenterna få fördjupade kunskaper om det italienska köket: maten, vinerna, kulturen och de hundraåriga traditionerna.
Dessutom kommer en intensiv digital marknadsföringskampanj skapa ett ytterligare lager till det månader långa initiativet med ett mångfacetterat utbud av pedagogiskt och kommersiellt innehåll på webb och sociala medier.
Målet för både ITA och Eataly i dessa samordnade, flerkanaliga kommunikationsinsatser kommer att vara att ge utländska konsumenter större kunskap om den italienska livsstilen, kulturen och italienska produktionskedjor och hantverk genom en serie evenemang och marknadsföringsaktiviteter (exempelvis evenemang under World Food Days) organiserade för specifika tider under hela året.
Mer information om Made in Italy-kampanjen, produkter och aktiviteter kommer att finnas tillgängliga under de kommande veckorna här på vår webbsida.